Muat turun Bantuan Khas COVID 19
Kadar Bantuan
Jumlah ialah RM100 sehari sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) atau menjalani rawatan di wad hospital yang dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk merawat Covid-19 (warded).
Bantuan khas ini hanya akan diberikan sekali sahaja (oneoff) dalam tempoh penularan jangkitan Covid-19 dan tidak akan diberikan bagi kes yang berulang.
GARIS PANDUAN PEMBERIAN BANTUAN KHAS COVID-19
Syarat-Syarat Kelayakan
- Warganegara Malaysia yang bekerja tetapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak
dibayar gaji sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak
Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit
1988 (Akta 342).
- Warganegara Malaysia yang bekerja tetapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak
dibayar gaji sepanjang tempoh menjalani rawatan di wad hospital (warded) ekoran COVID-19
Pemohon Yang Tidak Layak:
- Bukan Warganegara Malaysia
- Tiada pekerjaan sebelum dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian.
- Mempunyai pendapatan atau menerima gaji dalam tempoh Pengawasan dan Pemerhatian /
menjalani rawatan di wad hospital (warded) ekoran COVID-19.
Kadar Bantuan
RM100 sehari sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak
Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta
342) atau menjalani rawatan di wad hospital yang dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia
(KKM) untuk merawat Covid-19 (warded). Bantuan khas ini hanya akan diberikan sekali sahaja (one
off) dalam tempoh penularan jangkitan Covid-19 dan tidak akan diberikan bagi kes yang berulang.
Kaedah Permohonan
- Muat turun dokumen-dokumen di laman web http://www.nadma.gov.my/info-my/bantuan
khas-covid-19
- Borang Permohonan Bantuan Khas Covid19 (Lampiran A)
- Borang Akuan Kehilangan Pendapatan (Lampiran B)
- Surat Perwakilan Kuasa Kepada Waris (Lampiran C) *jika tiada akaun bank
- Permohonan lengkap dihantar melalui pos ke NADMA di alamat:-
Ketua Pengarah
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA)
Jabatan Perdana Menteri
Aras 7, Blok D5, Kompleks D
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA
(u.p. : Sekretariat KWABBN)2
Dokumen Yang Diperlukan
- Borang Permohonan Bantuan Khas Covid19 seperti di Lampiran A. (Dokumen Asal)
- Salinan kad pengenalan. (Salinan Diakui Sah)
- Dokumen KKM (Salinan Diakui Sah):
- Bagi pemohon yang di bawah perintah Pengawasan dan Pemerhatian
- Salinan Borang Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19 Di
Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988
(Akta 342) yang telah disahkan oleh KKM; dan
- Salinan Borang pelepasan dari menjalani perintah pengawasan dan pemerhatian di
rumah kediaman bagi kontak jangkitan Covid-19 di bawah Seksyen 15(1) Akta
Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342);
- Bagi pemohon yang menjalani rawatan di wad hospital yang dibenarkan oleh KKM
untuk merawat Covid-19 (warded)
- Sijil Cuti Sakit yang dikeluarkan oleh Hospital yang dibenarkan oleh KKM untuk
merawat Covid-19.
- Borang Akuan Kehilangan Pendapatan seperti di Lampiran B. (Dokumen Asal)
- Salinan penyata bank / muka depan buku akaun.** (Salinan Diakui Sah)
** sekiranya pemohon tidak mempunyai akaun bank, pemohon boleh memberikan salinan
penyata bank / muka depan buku akaun bank waris bersama-sama dengan surat perwakilan
kuasa kepada waris seperti di Lampiran C serta salinan kad pengenalan waris yang diakui sah.
Cara Bayaran
Bayaran bantuan khas akan dibuat secara Electronic Fund Transfer (EFT) kepada pemohon yang layak
dalam tempoh 30 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen permohonan yang lengkap.
Penafian
NADMA berhak untuk memutuskan jumlah bantuan berdasarkan dokumentasi yang dikemukakan
atau menolak permohonan yang tidak menepati syarat-syarat yang ditetapkan.3
Carta Aliran Permohonan Bantuan Khas Covid19
Muat turun dokumen-dokumen di laman web www.nadma.gov.my**
Borang Permohonan Bantuan Khas Covid19 (Lampiran A)
Borang Akuan Kehilangan Pendapatan (Lampiran B)
Surat Perwakilan Kuasa Kepada Waris (Lampiran C)
*jika tiada akaun bank
Borang permohonan dan dokumen yang
lengkap dihantar kepada NADMA
Pengesahan Jawatankuasa Semakan dan
Sekretariat KWABBN
Kelulusan KP NADMA
Pembayaran oleh Seksyen Kewangan
NADMA secara EFT kepada pemohon yang
layak
Selesai
Peraku
Tidak memperaku1
FAQ
- Siapakah boleh memohon?
- Warganegara Malaysia yang bekerja tetapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak
dibayar gaji sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi
Kontak Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit
Berjangkit 1988 (Akta 342).
- Warganegara Malaysia yang bekerja tetapi telah kehilangan sumber pendapatan atau tidak
dibayar gaji sepanjang tempoh menjalani rawatan di wad hospital (warded) ekoran
COVID-19.
- Siapakah yang tidak layak memohon?
- Bukan Warganegara Malaysia
- Tiada pekerjaan sebelum dikenakan Perintah Pengawasan dan Pemerhatian.
iii. Mempunyai pendapatan atau menerima gaji dalam tempoh Pengawasan dan Pemerhatian
/ menjalani rawatan di wad hospital (warded) ekoran COVID-19.
- Berapakah kadar bantuan?
RM100 sehari sepanjang tempoh dikenakan Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak
Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988
(Akta 342) atau menjalani rawatan di wad hospital yang dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan
Malaysia (KKM) untuk merawat Covid-19 (warded). Bantuan khas ini hanya akan diberikan sekali
sahaja (one-off) dalam tempoh penularan jangkitan Covid-19 dan tidak akan diberikan bagi kes
yang berulang.
- Bagaimanakah kaedah untuk memohon?
- Muat turun dokumen-dokumen di laman web http://www.nadma.gov.my/info-my/bantuan
khas-covid-19
- Borang Permohonan Bantuan Khas Covid19 (Lampiran A)
- Borang Akuan Sumpah (Lampiran B)
- Surat Perwakilan Kuasa Kepada Waris (Lampiran C) *jika tiada akaun bank
- Permohonan lengkap dihantar melalui pos ke NADMA di alamat:-
Ketua Pengarah
Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA)
Jabatan Perdana Menteri
Aras 7, Blok D5, Kompleks D
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62502 PUTRAJAYA
(u.p. : Sekretariat KWABBN)2
- Apakah dokumen yang diperlukan?
- Borang Permohonan Bantuan Khas Covid19 seperti di Lampiran A. (Dokumen Asal)
- Salinan kad pengenalan. (Salinan Diakui Sah)
iii. Dokumen KKM (Salinan Diakui Sah):
- Bagi pemohon yang di bawah perintah Pengawasan dan Pemerhatian
- Salinan Borang Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19 Di
Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit
1988 (Akta 342) yang telah disahkan oleh KKM; dan
- Salinan Borang pelepasan dari menjalani perintah pengawasan dan pemerhatian di
rumah kediaman bagi kontak jangkitan Covid-19 di bawah Seksyen 15(1) Akta
Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342);
- Bagi pemohon yang menjalani rawatan di wad hospital yang dibenarkan oleh
KKM untuk merawat Covid-19 (warded)
- Sijil Cuti Sakit yang dikeluarkan oleh Hospital yang dibenarkan oleh KKM untuk
merawat Covid-19.
- Borang Akuan Kehilangan Pendapatan seperti di Lampiran B (Dokumen Asal).
- Salinan penyata bank / muka depan buku akaun.** (Salinan Diakui Sah)
** sekiranya pemohon tidak mempunyai akaun bank, pemohon boleh memberikan salinan
penyata bank / muka depan buku akaun bank waris bersama-sama dengan surat
perwakilan kuasa kepada waris seperti di Lampiran C serta salinan kad pengenalan waris
yang diakui sah.
- Bagaimanakah bayaran akan dibuat?
Bayaran bantuan khas akan dibuat secara Electronic Fund Transfer (EFT) kepada pemohon yang
layak dalam tempoh 30 hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen permohonan yang lengkap.LAMPIRAN A
Borang Permohonan Bantuan Khas Covid-19
- Nama (seperti di dalam kad pengenalan) : ……….…….………………………………………………………………………
- No. kad pengenalan : ………………………………………………………………………………………………….…………
- Alamat : …………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………
- No. akaun bank : ……………………………………………………………………………………………………………………
*sekiranya pemohon tidak mempunyai akaun bank boleh mewakilkan akaun
bank waris dengan menyertakan surat perwakilan kuasa kepada waris
- Nama bank : …………………………………………………………………………………………………………………………..
- Tempoh pengawasan / rawatan (hari) : ……… hari
Tarikh mula pengawasan / rawatan (dd/mm/yyyy): ………………………………………………………………
Tarikh tamat pengawasan / rawatan (dd/mm/yyyy): …………………………………………………………….
Tempat pengawasan / rawatan: ………………………………………………………….………………………………..
Negeri : ….………………………………………………………………………………..
Daerah : .………………………………………………………………………………….
- Pekerjaan : …………………………………………………………………………………………………………………………….
- Majikan (jika ada) : ….…………………………………………………………………………………………………………….
- Alamat tempat pekerjaan : …………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………….
- Jumlah pendapatan bulanan: RM ………………………………………………………………………………………….
Jumlah sumber pendapatan lain (Jika ada): RM …………………………………………………………………….
- No telefon (HP): …………………………………………………………………………………………………………………….
- Emel : …………………………………………………………………………………………………………………………………….
Tandatangan pemohon : ……………………………………………………………………
( )LAMPIRAN B
BORANG AKUAN KEHILANGAN PENDAPATAN
Saya,……………………………………………………………………………………………
No. KP:……………………………………. dengan sesungguhnya dan sebenarnya mengaku
bahawa saya telah kehilangan pendapatan atau tiada gaji sepanjang tempoh ditahan kerana :-
(Pilih salah satu)
Perintah kuarantin COVID-19 melalui Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi
Kontak Covid-19 Di Bawah Seksyen 15(1) Akta Pencegahan Dan Pengawalan
Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342); atau
menjalani rawatan (warded) di hospital ekoran penyakit Covid-19;
dan saya membuat akuan ini dengan kepercayaan bahawa akuan ini adalah benar.
Saya faham bahawa –
(a) Sekiranya saya memberi atau menggunakan apa-apa dokumen yang mengandungi
maklumat atau butiran yang palsu dan silap dengan niat untuk memperdayakan bagi
kepentingan dan keuntungan peribadi saya boleh didakwa di bawah Seksyen 18
Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang mana disabitkan oleh
Mahkamah saya boleh dikenakan hukuman penjara selama tempoh tidak melebihi
20 tahun dan denda lima (5) kali nilai suapan / nilai pemalsuan atau RM10,000.00
mengikut mana-mana yang lebih tinggi; dan
(b) Sekiranya saya menipu atau menggunakan apa-apa dokumen dengan niat menipu,
saya boleh didakwa di bawah Seksyen 420 dan 468 Kanun Keseksaan yang mana
boleh disabitkan saya boleh dikenakan hukuman penjara selama tempoh tidak
kurang dari satu (1) tahun dan tidak melebihi 10 tahun serta denda (Seksyen 420)
dan tidak melebihi tujuh (7) tahun dan denda (Seksyen 468)
Tandatangan :………………………………………………………
Tarikh :………………………………………………………LAMPIRAN C
SURAT PERWAKILAN KUASA
Sekretariat
Kumpulan Wang Amanah Bantuan Bencana Negara
Agensi Pengurusan Bencana Negara
Jabatan Perdana Menteri
- PUTRAJAYA
Tuan
Adalah dimaklumkan bahawa saya _______________________________________________
No. KP. _____________________ dengan ini mewakilkan penama di bawah untuk
menguruskan hal berkaitan tuntutan Bantuan Khas Covid-19 saya :
Nama : ___________________________________________
No. KP : ___________________________________________
Hubungan : ___________________________________________
No. Telefon : ___________________________________________
Emel : ___________________________________________
Nama Bank : ___________________________________________
No. Akaun Bank: ___________________________________________
(*sertakan Salinan Kad Pengenalan, Salinan penyata bank/ muka depan buku bank penama, yang
diakui sah)
Dengan itu, saya mengaku akan bertanggungjawab atas sebarang implikasi daripada tindakan
perwakilan kuasa ini.
Yang Benar,
……………………………………………….
Nama :
No.KP :
Muat turun dokumen berkaitan
GARIS PANDUAN
LAMPIRAN A
LAMPIRAN B
LAMPIRAN C